Antara banyak jalan hidup, yang manakah harus dipilih...yang manakah mengundang kejayaan,yang manakah terbaik buat saya. Saya tidak tahu...kita hanya merancang,Allah yang menentukan. Pernah tak merasa perancangan Allah lagi hebat? saya penah merasainya,sungguh ia amat terkesan di hati saya.=) Dan setiap yang berlaku ada hikmah yang tersembunyi, percayalah bahawa disebalik hikmah itu terdapat pertolongan Allah untuk kebaikan kita juga.Bercakap pasal jalan hidup..ada orang pernah berkata kepada saya " Setiap orang jalan hidupnya berbeza, ada yang dapat mencapai kejayaan dengan mudah dan senang dan ada dengan cara yang susah”. Ada orang yang dipilih untuk melalui jalan yang sukar supaya nanti dia menjadi orang hebat, supaya nanti apa-apa cabaran lain yang lebih besar dugaannya, dia dapat melaluinya dengan mudah, supaya nanti dia tahu cara-cara untuk menghadapi masalahnya kerana dia sudah belajar dari pengalaman. Pengalaman yang diibaratkan sebagai guru yang mengajarnya erti hidup. Saya seolah pandai berbicara mengenai hidup padahal saya sendiri seperti berada dalam sebuah kapal yang takut andai kapal saya tersalah haluan,takut andainya tiba-tiba badai gelombang memukul kapal saya hingga karam. Betapa saya minta supaya Allah selalu memimpin hidup saya ke jalan hidup yang diredhaiNya dan menjadi hamba Allah yang berjaya. Hidup memerlukan ‘kompas’ agar kita menelusuri jalan hidup yang benar mengikut acuan Islam dan supaya kita memilih jalan kebaikan yang diredhai-Nya dan bukan jalan keburukan. Kompas kehidupan itu seterusnya akan memandu kita menjadi hamba-Nya yang bertaqwa dan mendekatkan lagi kita dengan –Nya.

Imam Malik meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda:
Mafhumnya: “Daku tinggalkan untuk kamu dua perkara, kamu tidak akan tersesat selama-lamanya, selama kamu masih berpegang kepada keduanya iaitu Kitab Allah (al-Qur‘an) dan sunnah Rasul-Nya”.

Maka, berpegang teguhlah kita kepada Al-Qur’an As-Sunnah. Itulah ‘kompas’ terbaik hidup kita!.