=)

Dialah(Allah)yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: Siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat)(Al Mulk:2)

Antara lagu yang saya suka dengar..Ku serah Cinta Ini. Nadamurni, Suara Hati dan In-team pernah menyanyikan lagu ini.

Kuserah Cinta Ini
Album : Kembalilah Kasih
Munsyid : Suara Hati
Kuserah segala ketentuan
Biarlah masa yang berbicara
Dipangku wajah yang layu
Dan aku telah jemu
Aku tidak mahu berpaling
Pada yang mengganggu dan menggugat
Sapanya meletihkan diri
Hadirnya mengundang penat
Telah kuserah cinta ini
Bukan lagi pada manusia
Kerana cinta martabat itu
Bersalut segunung kepalsuan
Dan kepuraan
Aku semakin tidak peduli
Apa yang mahu akan terjadi
Kerana gerak dan tindakanku
Mahu bebas dari masalah
Aku adalah aku sekarang
Biar terbuang tetap berjuang
Akan kuserah jiwa ini
Sepenuh hati dalam perjuangan
Aku adalah aku yang berjuang
Lagu: Isman Nadim
Lirik: Pahrol Mohd Juoi

Kaset album Soutus Sofwa yang berjudul Akhlak Mulia pemberian Busu semasa saya kecik-kecik dulu. Boleh dikatakan kaset nasyid pertama milik saya..hehe. Masa zaman bebudak dulu memang suka dengar lagu-lagu dari kumpulan soutus sofwa ni, antara lagu yang saya suka dengar ialah lagu Tunaikan solat, Tuhan bantulah kami, Maal Hijrah dan Akhlak mulia..best-best!..=) Di bawah ni adalah lagu akhlak mulia...try ar dengar..hee=D






Above shown photos are of the two rivers flowing in southern part near Cape Town , South Africa . These rivers flow together and there nature came to know in the starting of 20th century where as ALLAH (SWT) mentioned the nature of these two rivers in Holy Quran around 1400years Back.
These two river flow together and finally settle down in the Ocean, taste of one river is extreamly sweet whereas the taste of another river is extreamly opposite (that is bitter) but they never mix. There is nothing in between these rivers which stops them from mixing togther but its is the will & order of ALLAH (SWT).
[ Al- Furqan:53 ] : Dan Dialah Tuhan yang telah mengalirkan dua laut berdampingan, yang satu tawar lagi memuaskan dahaga dan yang satu lagi masin lagi pahit; serta Dia menjadikan antara kedua-dua laut itu sempadan dan sekatan yang menyekat percampuran keduanya.

[Ar Rahman : 19 – 21] : Dia biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu. Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya. Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[Al-Naml :61] : Atau siapakah yang telah menjadikan bumi tempat penetapan dan telah menjadikan sungai-sungai di antara bahagian-bahagiannya dan telah menjadikan untuknya gunung-ganang yang menetapnya dan juga telah menjadikan di antara dua laut (yang masin dan yang tawar) sekatan (semula jadi) yang memisahnya? Adakah sebarang tuhan yang lain bersama-sama Allah? (Tidak!) bahkan kebanyakan mereka (yang musyrik itu) tidak mengetahui..
SubhanaAllah, betapa Maha hebatnya Allah menciptakan alam milik-Nya, dua laut yang mempunyai ciri-ciri yang berlainan dari segi rasa dan lain-lain tidak bercampur walaupun dua laut itu berdampingan antara satu sama lain...SubhanAllah, Maha suci Allah yang berkuasa atas tiap sesuatu..Kajian sains berkenanaan dengan kejadian ini telah dirungkai oleh para saintis dan penjelasan mengenai ini boleh didapati melalui laman web quranandscience.com. Sila klik link : The Description of the Barrier Between Two Seas



Hujan masih lagi menimpa bumi tempat tinggal ku..rasa penat baru balik dari sekolah masih belum hilang, sedikit kecewa dan tensen bile tak dapt wat keje ngan baik pada hari ni.Mintak maaf banyak-banyak if ada kekurangan dalam hasil tugasan.hu. Lagi 2 hari lagi sesi persekolahan akan tamat,cuti sekolah yang panjang akan bermula tidak lama lagi.
Titis-titis hujan masih membasahi tanah kampung halaman..rasa sejuk menyelumuti diri.
Hujan..tanda kasih sayang Ilahi pada hamba-hamba-Nya, bayangkan jika tiada hujan, tiada air yang turun dari langit..apa yang akan terjadi? sudah pasti tanah akan kering kontang dan merekah kekeringan, tumbuhan yang kita tanam akan mati kelayuan kerana tidak cukup keperluan untuk tumbuh membesar dan pasti bekalan air untuk manusia di bumi semakin kurang sehingga tidak mustahil manusia akan mati kehausan. SubhanAllah, betapa sayangnya Allah pada kita menurunkan hujan untuk kita semua termasuk makhluk-makhluk-Nya yang lain untuk kelangsungan kehidupan kita di bumi. Jika tiada hujan, maka tumbuhan yang menjadi sumber makanan kepada kita tidak akan membuahkan hasil, jadi bagaimana manusia ingin mendapatkan sumber makanan?, bagaimana petani mendapatkan pendapatan untuk menyara kehidupan keluarga mereka?. Jadi, kita sebagai hamba-Nya kenalah bersyukur dengan rahmat hujan dari Ilahi ,kadang-kadang kita tak nampak kelebihan hujan pemberian Ilahi kepada kita padahal di sebalik kejadian tu, tersirat banyak kelebihan dan kepentingannya. Janganlah kita nak merungut yang hujan menyebabkan kerja kita tergendala atau sebagainya, tu semua Allah nak uji kita..tu baru je sikit Allah nak uji kita..nak tengok kita macammana. Allah baru beri ujian sikit, padahal nikmat Allah lagi banyak dari ujian yang kita dapat. Apa-apa bentuk ujian kat dunia ni sebenarnya nak buat kita sedar akan kesilapan kita dan Allah nak kita kembali kepadanya, tak ke bila kita susah dan di landa ujian , kita kan meminta tolong dari-Nya. Semua ni Allah tak jadikan dengan sia-sia melainkan ada hikmah di sebaliknya.Ujian tu pun tanda kasih cinta-Nya kepada kita, Allah tak nak kita terus dalam kesesatan, Allah nak kita kembali semula kepada-Nya.Jadi bersabarlah dan jadilah hamba-hamba Allah yang bersyukur.


[Ibrahim :7] Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras.

[Al-Furqan :48] Dan Dialah Tuhan yang menghantarkan angin sebagai berita gembira sebelum kedatangan rahmatNya dan Kami menurunkan dari langit: Air yang bersih suci.
[Al-A'raf :57] Dan Dialah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan ia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya).

Nur
1 Zulhijjah 1430 Hijrah
18 November 2009
19.18 p.m

Sejak akhir-akhir ni suka dengar lagu nasyid hadis dari album Xifu & The Algebra. Best-best! =), Album ini yang diberi tajuk "Hijrah : Mengapa Saya Memeluk Islam" ialah naungan bersama Xifu Naseer & Xifu Mu'adz dibantu Ustaz Mazlee Malik (Aktivis Isu Palestin), Nash (Lefthanded), Dayang Ku Intan, Shah Kirit (Saba' Islamic Media), Alex Koh, Hafiz William (Bekas anggota X-Factor), Al:Masaar & Moose of Soul Dinero (Anak Dr Dzulkefli Ahmad.
Salah satu lagu yang dimuatkan dalam album ni ialah lagu Brotherhood . Lagu ni diambil dari hadis yang ke 35 iaitu mengenai Ukhwah dan Hak -hak Muslim.

Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah s.aw bersabda :
"Jangan saling menghasud, saling menipu, saling membenci, saling membelakangi, dan janganlah sebahagian dari kalian membeli barang yang telah dibeli oleh orang lain. Jadilah hamba-hamba Allah yang bersaudara. Orang muslim adalah saudara bagi muslim yang lain, maka jangan berlaku aniaya kepadanya, jangan membiarkannya tertindas, jangan membohonginya dan jangan merendahkannya. Takwa itu di sini, sambil Rasulullah s.a.w menunjuk ke dadanya dan mengulanginya hingga 3 kali. Sudah memadailah kejahatan seseorang itu jika ia menghina saudaranya yang Islam. Seorang Muslim ke atas seorang Muslim yang lain diharamkan darahnya, harta bendanya dan kehormatannya." -Hadis 40 An-Nawawi


Saat hati kecilku berbicara,
Bicara sebuah cerita keliru,
Jalan manakah harus kakiku jejaki
Dalam mencari keikhlasan di jalan Allah
Hatiku semakin resah
Jiwaku diamuk gundah
Fikiranku entah ke mana
Cerita hidupku tidak nampak hala tuju
Seakan sesat di dunia ciptaan sendiri
Ya Allah,
Aku benar-benar tidak tahu
Jalan manakah harus ku pilih
Antara kehendak rasa dan matlamat jitu
Sememangnya harapanku melangit tinggi
Ingin membina istana utuh di puncak jaya
Tapi aku tidak mampu
Semangat luntur, luruh di tengah jalan
Tidak tahu di mana silapnya
Tidak tahu di mana puncanya
Ya Allah,
Terkadang ku terfikir
Dosa ku yang manakah
Lantaranku tidak mampu mengukir satu titik noktah!







































Sutera kasih..lagu yg suatu masa dulu (takde lah lama sgt) menjadi pegubat lara, lagu yang menjadikan jiwa sy tenang setelah di landa gundah dan resah yang tiada maknanya di sisi Tuhan. Actually mase beli kaset in-team yg memuatkan lagu ni, sy tak suka sgt dgr lagu ni coz tak faham sgt ape yg nak disampaikan...tapi ble dah mengalami satu situasi yg betul-betul membuatkan hati resah dan membuatkan diri tidak keruan dek kerana masalah yg melanda...tiba-tiba lirik lagu ni tergiang-ngiang di kotak ingatan mase on da way balik kg...tak tau nape tetibe je bait-bait lagu tu muncul di kotak ingatan..mase tu lah rase hati yang pecah semakin bertaut kembali, sedih yg membalut diri kian lerai . Lagu Sutera Kasih membuat jiwa sy tenang, sungguh tak percaya,,,sebuah lagu bisa menenangkan hati yg bergelora. Then, sy selalu dgr lagu tu dgn mp3...sampaikan wat keje kat dapur pon dgr lagu tu.heh. Sy bukan sekadar melayan lunaknya suara penyanyi kump. tu dan bukan sekadar melayan perasan mendengar alunan-alunan muzik yg membelai jiwa,,tapi lebih kepada menghayati maksud yg tersirat di sebalik bait-bait lirik tu. Ternyata,,dengan izin Allah..lagu tu membantu hati sy untuk melawan perasan yg dilanda resah dan dalam kesedihan..alhamdulillah. =)




Sutera kasih ...-In-team

Kian lama terpenjara mencari makna cinta
Dalam ungkap kata bersulam dusta
Bila gerbang rahmat terbuka
Menjelma cinta suci
Sehalus dan selembut sutera kasih
Terbentanglah tersingkap kebenaran
Terlerailah.. terbenam kepalsuan
Tuhan padaMu ada kedamaian
DiribaanMu kebahagiaan
Tiada lagi rasa kesangsian di hati
CintaMu cinta tulus suci murni
KasihMu nan abadi
Bertautlah...bercambahlah cinta
Mengharum dalam jiwa
Meleburkan kerinduaan syahdu pada yang Maha Esa
Sutera kasih membelai..membalut kelukaan itu
Sutera kasih melambai..mengisi kekosongan pengharapan
Rela pasrahkan kehidupan mengharungi cabaran rintangan perjalanan dihadapan
Doa dan titis air mata mendamba sutera kasih agar terus bersemi selamanya..

Picture from: SnowCrystals.com.

Subhanallah...cantiknye setiap bentuk yang berlainan dari emping salji ni..saya mula menjumpai info ni dari rancangan martha stewart kat tv tahun lepas. martha jemput seseorang yang menjalankan kajian tentang ni, org tu pon ade keluarkan buku. Saya betul-betul teruja dan kagum tengok pelbagai bentuk yg menarik dari setiap emping salji (snowflakes)...time tu lah sy rase betapa indahnye ciptaan Allah,dari sesuatu yang hanya kita nampak dari mata kasar iaitu salji hinggalah sesuatu yang kita tak mampu lihat dengan mata kasar iaitu bentuk-bentuk yang berlainan dari setiap 'snowflakes'....Subhanallah. Usai menonton rancangan tu, saya bersemangat betol mencari maklumat mengenai bentuk-bentuk 'snowflakes' di internet.
Adakah anda terfikir tersirat suatu ciptaan Allah yang cukup indah disebalik salji ?? Semoga dengan perkongsian info ini dengan anda semua membuatkan kita lebih mengenal Allah, Maha Pencipta segalanya..


Signs of Allah in Snowflakes

Anyone who takes a close look at snowflakes can see that they come in a variety of shapes. It is estimated that a single cubic meter of snow holds about 350 million snowflakes! These flakes are all hexagonal and have crystal-like structures. However, each one of them possesses a unique shape. For years, scientists have been searching for answers to such questions as how these shapes ever came about, how it is that each one of them has a different shape and what provides their symmetry. Every bit of information that is gained reveals another magnificent mastery present in the snowflakes. The variety and perfection of the hexagonal structure of snowflakes is a manifestation of Allah's status as the Originator (al-Badi). Allah is the One Who made good everything that He has created. The formation of snowflakes constitutes yet another aspect of Allah's endless artistry.These thin, small flakes look like multi-pointed stars or tiny needle heads. The formation of the snowflakes in the pictures is truly amazing. For years, the orderly structure of snowflakes has caught people's attention. Since 1945, research has been carried out in a quest to discover which factors give the final shape to the crystals. A single snowflake is a pile of crystals consisting of more than 200 ice crystals. Snowflakes are made up of water molecules that are shaped in a perfect order. Snowflakes, one of nature's true architectural wonders, are shaped when water vapor gets cold while passing through clouds. This takes place like so:Passing through the clouds, water molecules scattered everywhere in a disorganized way throughout water vapor begin to lose their random movement due to the fall in temperature. After a while, the water molecules, moving more slowly, begin to form groups and consequently become solid. Yet, there is no disorder whatsoever in their groupings. On the contrary, they always unite as microscopic hexagonal forms that look similar to each other. Each snowflake at first consists of a single hexagonal water molecule, then other hexagonal water molecules come and attach to this first piece. According to experts on the subject, the basic factor that determines the shape of a snowflake is that these hexagonal water molecules are joined together just like links in a chain. In addition, the pieces of crystals, which normally should look alike, take on very different shapes according to the temperature and level of moisture.(1)Why is it that there is a hexagonal symmetry in all snowflakes and why is each of them different from the others? Why are their edges angled rather then straight? Scientists are still trying to find answers to these questions. Yet, this much is evident: Allah is the One Who has no partners in creation, is the Possessor of an endless power and the Originator of everything. 1- Roger Davey, David Stanley, "All about ice," New Scientist, September 6, 1993.

source : IslamCan.com


MENURUT Anas bin Malik r.a., Rasulullah SAW berbuka puasa dengan beberapa biji kurma yang segar sebelum menunaikan solat (Maghrib). Sekiranya tidak ada kurma yang segar, baginda akan berbuka dengan kurma kering. Jika tidak ada juga kurma kering, Baginda mengambil beberapa cedok air. (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi).
Abu Daud dan Tirmizi meriwayatkan daripada Sulaiman bin Amir bahawa Rasulullah SAW bersabda: Apabila seorang di antara kamu berbuka, hendaklah ia berbuka dengan kurma. Sekiranya tidak ada kurma, hendaklah ia berbuka dengan air kerana air itu bersih lagi membersihkan.
Diriwayatkan dari Anas bin Malik yang berkata: “Adalah Nabi (SAW), tidak berangkat menuju musolla kecuali baginda memakan beberapa biji kurma, dan baginda memakannya dalam jumlah bilangan ganjil.” (Riwayat: Al-Bukhari dan Muslim).
Amalan berbuka Rasulullah SAW menggambarkan kurma itu banyak khasiatnya, terutama untuk badan yang keletihan selepas sehari berpuasa.
Kajian sains terkini turut memperakui kelebihan buah kurma yang mengandungi kebanyakan nutrien penting yang diperlukan badan. Sesetengah pihak turut mendakwa buah kurma mampu mencegah dan merawat beberapa jenis penyakit.
Pada asasnya, kurma mengandungi gula yang mudah diserap badan, memberikan tenaga segera dan berpanjangan untuk menjalankan aktiviti harian atau sembahyang tarawih pada malam hari sepanjang Ramadan. Kandungan serat yang tinggi di dalamnya pula melambatkan rasa lapar ketika berpuasa, dan mempercepatkan rasa kenyang ketika berbuka supaya kita tidak makan secara berlebihan. Kelebihan ini menjadikannya buah yang amat sesuai dimakan ketika bersahur atau berpuasa.
Kajian saintifik seluruh dunia mendapati kurma bukan sahaja mengandungi jumlah karbohidrat (gula) yang tinggi malahan turut mengandungi pelbagai vitamin penting seperti vitamin A, tiamin, riboflavin, niasin, zat besi, vitamin B, asam nikotinat (yang baik untuk usus) dan bermacam-macam lagi. Kurma juga didapati mengandungi banyak garam galian lain seperti magnesium, potasium dan kalsium. Buah ini turut mengandungi kalium yang khusus untuk kebaikan jantung dan pembuluh darah.
Setiap 100 gram kurma kering mengandungi 50 IU vitamin A, 0.09 miligram (mg) tiamin, 0.10 mg riboflavin, 2.20 mg niasin, serta 666 mg kalium. Kesemua nutrien penting ini berfungsi membantu membebaskan tenaga yang cukup, menjaga kesihatan kulit dan saraf serta membantu fungsi jantung. Diet yang ditambah buah kurma dikatakan dapat membakar kalori berlebihan badan dengan setiap biji kurma mampu mengurangkan sebanyak 3,470 kalori.
Mencegah
Kurma dan produk berasaskan kurma sering dikaitkan dengan pencegahan, malahan rawatan sesetengah penyakit kronik badan. Ini berikutan jenis dan jumlah nutrien di dalam setiap buah kurma memainkan peranan di dalam membantu fungsi badan berjalan lancar.
Sebagai contoh, serat di dalam kurma bukan sahaja melambatkan rasa lapar dan mempercepatkan rasa kenyang. Kandungan serat yang tinggi turut membantu melancar dan mengaktifkan fungsi usus, seterusnya membantu proses perkumuhan dan penyingkiran toksin dari badan.
Kurma juga dikaitkan dengan peranan membantu meningkatkan fungsi sistem badan, sekaligus mencegah penyakit melalui:
-Pengurangan tekanan darah tinggi, seterusnya mengurangkan risiko angin ahmar dan risiko sakit jantung.
- Kalium di dalam kurma dapat membantu membetulkan denyutan jantung, mengaktifkan pengecutan otot-otot dan mengatur tekanan darah.
- Kandungan kalium yang tinggi juga mampu merendahkan risiko serangan angin ahmar.
- Mengelakkan sembelit, radang usus, anemia dan sebagainya.
-Mencegah pelbagai penyakit kronik seperti kencing manis di samping menyihatkan sel darah merah.
- Mencegah lemah otot, lesu, barah usus besar dan sengal-sengal badan.
Melihatkan kandungan nutrien dalam setiap biji buah kurma dan khasiatnya untuk kesihatan, diet yang ditambah buah kurma amat disarankan, bukan hanya pada bulan Ramadan, malahan bila-bila masa sahaja. Kelebihan buah ini juga bukan hanya untuk dinikmati umat Islam tetapi semua bangsa di Malaysia, tidak mengira agama atau usia patut mencubanya.
Beberapa pihak juga dilihat telah mula mengambil langkah mempelbagaikan cara hidangan kurma sama ada dalam masakan atau sebagai jus buah. Ini diharapkan dapat meningkatkan diet buah kurma di negara ini supaya khasiat dan kelebihannya dapat dinikmati ramai dan bukan hanya dinikmati pada masa tertentu sahaja. Kurma banyak kelebihannya dan bukan hanya untuk Ramadan semata-mata.
Sumber: Bicara Agama, Utusan Malaysia.


Bahan-bahan:
bawang merah – ditumbuk
bawang putih – ditumbuk
ikan bilis sedikit – ditumbuk
lada hitam – ditumbuk
rempah tumis (kayu manis, bunga lawang, jintan putih)
beras
ayam – dipotong dadu
daging –dipotong dadu
kentang – dipotong dadu
karot – dipotong dadu
santan
garam
daun sup
bawang goreng
Cara-cara memasak:
1) tumiskan bawang kecil + bawang putih + ikan bilis + lada hitam + rempah tumis sehingga bau wangi.
2) masukkan ayam dan daging sehingga empuk
3) masukkan air 1/2 periuk
4) masukkan beras
5) setelah menggelegak, masukkan santan
6) masukkan kentang + karot
6) masukkan garam
7) tunggu sehingga nasi bertukar menjadi bubur.
8) taburkan bwang goreng dan daun sup
-resepi ni ambik kat blog sorang akk tu..

Allah SWT telah menyebut berhubung dengan kelebihan malam Lailatul Qadar di dalam firmanNya:
"Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Qur'an) pada Lailatul Qadar (malam kemuliaan). Dan tahukah kamu apakah Lailatul Qadar itu? Lailatul qadar itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sehinggalah terbitnya fajar. "(Al-Qadr: 1-5)

Dalam surah Ad-Dukhan ayat 3, Allah SWT menegaskan lagi tentang keberkatan malam Lailatul Qadar itu dengan firmanNya: "Sesungguhnya Kami menurunkannya pada suatu malam yang diberkati" Malam Lailatul Qadar ini juga Allah SWT menurunkan Al-Quran berdasarkan firmanNya:
Bulan Ramadhan yang diturunkan di dalamnya al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza antara hak dan batil. Oleh itu sesiapa di antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadhan atau mengetahuinya maka hendaklah ia berpuasa padanya. Sesiapa yang sakit atau bermusafir maka wajib dia ganti sebanyak bilangan hari yang ditinggalkan pada hari-hari yang lain selepas Ramadhan. Allah S.W.T mengkehendaki kamu beroleh kemudahan dan Dia tidak mahu kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa sebulan Ramadhan dan agar kamu membesarkan Allah di atas petunjukNya kepada kamu. Dan supaya kamu bersyukur. (2:185)

Pada malam Lailatul Qadar itu, Allah SWT menurunkan Al-Quran sekali gus dari Luh Mahfudz ke Baitul Izzah iaitu langit pertama, berdasarkan keterangan Ibnu Abbas RA: "Allah menurunkan Al-Quran Al-Karim keseluruhannya secara sekali gus dari Luh Mahfudz ke Baitul'Izzah (langit pertama) pada malam Lailatul Qadar. Kemudian diturunkan secara beransur-ansur kepada Rasulullah SAW sesuai dengan konteks pelbagai peristiwa selama 23 tahun."
Di dalam sebuah hadith yang sahih Rasulullah SAW menyebutkan keutamaan melakukan Qiyamullail di malam tersebut.
Baginda SAW bersabda : "Barangsiapa melakukan shalat malam pada saat Lailatul Qadar karena iman dan mengharap pahala Allah, niscaya diampuni dosa-dosanya yang telah lalu. " (Hadith Muttafaq 'Alaih)

Manakala berkenaan dengan masa Lailatul Qadar itu, Nabi SAW telah bersabda : "Carilah Lailatul Qadar pada (bilangan) ganjil dari sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan. " (HR. Al-Bukhari, Muslim dan lainnya).

Aisyah RA berkata, "aku bertanya: Wahai Rasulullah, apa pendapatmu jika aku menemui Lailatul Qadar, apa yang harus aku ucapkan di dalamnya?" Baginda SAW menjawab, katakanlah : "Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, Engkau mencintai Pengampunan maka ampunilah aku. " (HR. At-Tirmidzi, ia berkata, hadith hasan sahih).


Firman Allah SWT di dalam surah Al-Baqarah ayat 183: Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa.

Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.

Taqwa itulah matlamat utama yang mesti dicapai oleh umat Islam yang berpuasa. Perkataan taqwa begitu mudah disebut dimulut tetapi begitu susah untuk diperolehi tanpa usaha yang bersungguh dan sikap acuh tidak acuh.
Kita mesti memilki 4 ciri utama taqwa melalui tarbiah madrasah Ramadhan yang bakal kita lalui sebagaimana yang pernah disebut oleh Sayyidina Ali Karramallahu wajhah :
Taqwa ialah :
[1] takut kepada Allah dalam setiap perkara,
[2] sentiasa redha dengan pemberian Allah walau pun sedikit,
[3] sentiasa melaksanakan sistem Islam sebagaimana yang diturunkan dalam al-Quran
[4] dan sentiasa bersedia dengan bekalan terbaik bagi menghadapi kehidupan akhirat yang kekal abadi.
Oleh itu hendaklah kita sama-sama hidupkan ramadhan dengan seberapa banyak amalan soleh disamping menjauhi segala bentuk maksiat. Kita wajib memperkemaskan ilmu berkenaan puasa zahir dan batin agar puasa kita menjadi ibadat yang diterima Allah bukan hanya setakat adat yang sia-sia. Kita tidak mahu ibadat yang penting ini hanya dilaksanakan dalam keadaan teraba-raba setakat mengikut orang bukannya berdasarkan ilmu yang dipelajari. Jangan biarkan puasa kita setakat berlapar dahaga di dunia sahaja sedangkan di akhirat nanti hampa tanpa ganjaran atas apa yang dikerjakan.
Sabda Nabi SAW: "Berapa ramai di kalangan orang yang berpuasa, tidaklah mereka itu memperolehi apa-apa dari puasanya melainkan lapar dan dahaga."

Firman Allah dalam ayat 96 surah al-A’araf : Dan (Tuhan berfirman lagi): Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan (Rasul Kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan.

Kelebihan Ramadhan
Dari Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu:
“Adalah Rasulullah SAW memberi khabar gembira kepada para sahabatnya dengan bersabda, “Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan yang diberkahi. Allah mewajibkan kepadamu puasa didalamnya; pada bulan ini pintu-pintu Syurga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup dan para syaitan diikat; juga terdapat pada bulan ini malam yang lebih baik daripada seribu bulan, barangsiapa tidak memperoleh kebaikannya maka dia tidak memperoleh apa-apa’.” (HR. Ahmad dan An-Nasa’i)
Dari Ubadah bin AshShamit, bahwa Rasulullah bersabda:
“Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan keberkahan, AIlah mengunjungimu pada bulan ini dengan menurunkan rahmat, menghapus dosa-dosa dan mengabulkan do’a. Allah melihat berlumba-lumbanya kamu pada bulan ini dan membanggakanmu kepada para malaikat-Nya, maka tunjukkanlah kepada Allah hal-hal yang baik dari dirimu. Karena orang yang sengsara ialah yang tidak mendapatkan rahmat Allah di bulan ini. “ (HR.Ath-Thabrani, dan para periwayatnya terpercaya).
“Umatku pada bulan Ramadhan diberi lima keutamaan yang tidak diberikan kepada umat sebelumnya, yaitu: bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada aroma kasturi, para malaikat memohonkan ampunan bagi mereka sampai mereka berbuka, Allah Azza Wa Jalla setiap hari menghiasi Syurga-Nya lalu berfirman (kepada Syurga),’Hampir tiba saatnya para hamba-Ku yang soleh dibebaskan dari beban dan derita serta mereka menuju kepadamu, ‘pada bulan ini para jin yang jahat diikat sehingga mereka tidak bebas bergerak seperti pada bulan lainnya, dan diberikan kepada ummatku ampunan pada akhir malam. “Beliau ditanya, ‘Wahai Rasulullah apakah malam itu Lailatul Qadar’ Jawab beliau, ‘Tidak. Namun orang yang beramal tentu diberi balasannya jika menyelesaikan amalnya.’ “ (HR. Ahmad)’”


Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Dan sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu."

Hadis yang diriwayatkan oleh imam Muslim daripada Sahli bin Sa’ad :
Sesungguhnya pada syurga itu ada satu pintu yang dipanggil Rayyan di mana akan masuk melaluinya orang-orang yang berpuasa pada hari qiamat. Tidak akan masuk bersama mereka seorang pun selain mereka yang berpuasa. Akan diseru dimanakah orang-orang yang berpuasa?. Maka mereka akan masuk syurga melaluinya. Maka apabila telah masuk orang terakhir daripada orang berpuasa nescaya ditutup pintu itu dan tidak boleh lagi memasukinya walau pun seorang.
Diriwayatkan daripada Abu Said al-Khudri RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Setiap hamba yang berpuasa di jalan Allah, Allah akan menjauhkannya dari api Neraka sejauh perjalanan tujuh puluh tahun."

Akhlak sewaktu berpuasa
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Apabila seseorang daripada kamu sedang berpuasa pada suatu hari, janganlah bercakap tentang perkara yang keji dan kotor. Apabila dia dicaci maki atau diajak berkelahi oleh seseorang, hendaklah dia berkata: Sesungguhnya hari ini aku berpuasa, sesungguhnya hari ini aku berpuasa."
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang tidak meninggalkan percakapan bohong dan perbuatan tidak baik, Allah tidak inginkan tindakannya menahan diri dari makan dan minum (yakni Allah tidak menerima puasanya)."
Perihal makan dan minum kerana terlupa tidak membatalkan puasa
Seorang sahabat bertanya kepada Baginda SAW: "Wahai Rasulullah, Saya lupa sehingga makan dan minum, padahal saya sedang berpuasa." Baginda SAW menjawab : "Allah telah memberimu makan dan minum" (HR. Abu Daud). Dan dalam riwayat Ad-Daruquthni dengan sanad shahih disebutkan "Sempurnakan puasamu dan kamu tidak wajib mengqadhanya, sesungguhnya Allah telah memberimu makan dan minum"

Perihal Bersahur
Rasulullah s.a.w amat menganjurkan umatnya agar bersahur kerana terdapat keberkatan pada waktu itu. Sabda baginda s.a.w :
“Bersahurlah kamu semua kerana sesungguhnya pada waktu makan sahur itu terdapat keberkatan.” - Hadis riwayat al-Bukhari no: 1923.
Maksud kerberkatan di sini ialah wujudnya ganjaran serta pahala yang besar di dalam ibadah sahur tersebut. Menurut al-Hafiz Ibn Hajar al-’Asqalani r.h: “Keberkatan sahur itu diperolehi melalui beberapa segi, iaitu mengikuti sunnah, menyelisihi ahli kitab, menambah kekuatan dan semangat untuk beribadah, menghindari tabiat buruk yang timbul akibat lapar, menjadi sebab untuk bersedekah kepada orang yang meminta saat itu, menjadi sebab untuk berzikir dan berdoa pada waktu yang mustajab dan memberi kesempatan untuk berniat bagi mereka yang belum sempat berniat puasa sebelum tidur.” – Rujuk Fathul Baari, Jil.11, ms. 120.
Antara hikmah disyariatkan bersahur adalah untuk membezakan antara ibadah puasa orang Islam dengan ibadah puasa orang Yahudi dan Kristian (ahli kitab).
Sabda Rasulullah s.a.w:
“Pemisah (yang membezakan) antara puasa kita dan puasa ahli kitab ialah makan sahur.” - Hadis riwayat al-Tirmizi.no: 643
Ibadah sahur adalah ibadah yang begitu agung sehinggakan Allah melimpahkan rahmat dan malaikat-Nya memohon keampunan bagi orang-orang yang makan sahur. Oleh itu, Nabi s.a.w amat menitik beratkan umatnya untuk bersahur walaupun dengan hanya meminum seteguk air. Sabda baginda s.a.w :
“Makan sahur ada keberkatan. Oleh itu, janganlah kamu meninggalkannya meskipun salah seorang antara kamu hanya meminum seteguk air. Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat ke atas orang-orang yang makan sahur.” - Hadis riwayat Ahmad. no: 10664.
Sebenarnya, kita dibenarkan bersahur sehingga fajar terbit, iaitu sehingga azan solat Subuh dilaungkan. Sabda Rasulullah s.a.w:
“Kamu semua boleh makan dan minum sehingga Ibn Ummi Maktum melaungkan azan kerana sesungguhnya dia tidak akan melaungkan azan (melainkan) hingga fajar sodiq benar-benar telah terbit.” - Hadis riwayat al-Bukhari, no: 1919.
Hadis ini secara tidak langsung membantah pendapat sesetengah pihak yang tidak membenarkan makan dan minum apabila telah masuk waktu imsak. Apatah lagi Allah sendiri telah menegaskan bahawa dibenarkan makan dan minum sehingga terbit fajar, iaitu apabila azan Subuh dilaungkan. Firman Allah S.W.T:
“Makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam kegelapan malam), iaitu waktu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (maghrib).” - Surah al-Baqarah:187
Adalah disunnahkan juga untuk dilewatkan sahur sehingga hampir terbit fajar. Sahal bin Sa’ad r.a berkata:
“Aku makan sahur bersama keluargaku, kemudian akupun tergesa-gesa untuk mendapatkan sujud bersama Rasulullah s.a.w.” - Hadis riwayat al-Bukhari, no:1920.
Qadi Iyadh r.h berkata: “Tujuan Sahal terburu-buru makan sahur adalah kerana waktunya sangat dekat dengan terbitnya fajar.” - Dinukil dari Fathul Baari, jil. 11,ms. 114.
Waktu yang terbaik untuk makan sahur adalah lebih kurang sama dengan kadar waktu seseorang membaca 50 ayat al-Quran iaitu kira-kira 10 hingga 20 minit sebelum azan solat subuh dikumandangkan. Menurut Anas r.a, Zaid bin Thabit r.a berkata:
“Kami makan sahur bersama Nabi s.a.w , kemudian baginda berdiri untuk solat. Aku berkata: Berapa lama antara azan dan sahur?”
Beliau menjawab: “Kira-kira (membaca) lima puluh ayat.” - Hadis riwayat al-Bukhari no: 1921.
Hadis ini telah digunakan oleh mereka yang berpendapat bahawa waktu imsak itu adalah sepuluh minit sebelum terbit fajar. Apabila masuk waktu imsak maka seseorang tidak lagi diperbolehkan makan dan minum. Namun tafsiran yang benar terhadap hadis tersebut adalah Rasulullah s.a.w langsung mendirikan solat subuh setelah baginda makan sahur. Kadar membaca 50 ayat al-Quran antara azan subuh dan sahur bukan waktu imsak seperti yang disangka oleh mereka, tetapi ia adalah kadar waktu Nabi s.a.w memulakan dan mengakhirkan sahur baginda.
Antara hikmah mengakhirkan sahur adalah:
1. Sekiranya seseorang bangun awal untuk sahur, tentu sekali setelah selesai bersahur dia akan kembali ke tempat tidur. Hal ini memungkinkan seseorang itu meninggalkan solat Subuh.
2. Mengakhirkan sahur juga boleh menambahkan kekuatan bagi orang yang berpuasa. Sekiranya seseorang bersahur terlalu awal maka ia akan menyebabkan seseorang itu cepat merasa lapar, dahaga dan keletihan pada siang harinya.

Adab-Adab Berbuka
Rasulullah s.a.w telah mengajar umatnya beberapa adab yang perlu diberi perhatian ketika berbuka puasa. Antara adab-adab itu ialah:
a. Membaca doa yang thabit daripada Nabi s.a.w.
Ibn ‘Umar r.a berkata: “Apabila berbuka puasa, Nabi s.a.w akan membaca: Hilanglah segala kehausan, segala urat-urat telah basah dan semoga tetaplah beroleh pahala.
(Dzahabaz zhoma u wabtallatil ‘uruuqu wa thabatal ajru insyaallah) – Hadis riwayat AbuDawud, no: 2010.
Abdullah Ibn ‘Umar r.a berkata: “Apabila berbuka puasa bacalah: Ya Allah! sesungguhnya aku memohon rahmat-Mu yang meliputi segala sesuatu agar Engkau mengampunkan aku. (Allahumma inni as aluka birahmatikal lati wasi’ta kulla syai in an taghfirali)” - Hadis riwayat Ibn Majah, no: 1743.
Di samping doa-doa di atas, kita juga boleh berdoa apa sahaja yang dihajati kerana di antara waktu yang mustajab (makbul) untuk berdoa adalah ketika berbuka puasa. Sabda Rasulullah s.a.w :
“Sesungguhnya doa yang tidak ditolak bagi orang berpuasa itu ialah ketika dia berbuka.” – Hadis riwayat Ibn Majah, hadis no: 1743.
b. Menyegerakan Berbuka Puasa.
Disunnahkan juga kita menyegerakan berbuka puasa. Waktu paling afdal ialah ketika matahari mula terbenam atau dilaungkan azan Maghrib. Utamakan berbuka dari sibuk berzikir, membaca al-Quran atau ibadah lain kerana perintah Nabi s.a.w. Rasulullah s.a.w bersabda:
“Manusia akan sentiasa berada di dalam kebaikan selagi mereka sentiasa menyegerakanberbuka puasa.” – Hadis riwayat al-Bukhari. no: 1957.
Di dalam sebuah hadis qudsi, Allah S.W.T telah berfirman:
“Sebaik-baik hamba-ku menurut pandangan-Ku ialah orang yang menyegerakan berbuka puasa.” - Hadis riwayat al-Tirmizi. no: 636.
c. Berbuka Puasa Dengan Buah Rutab, Tamar Atau Air.
Rutab adalah buah kurma yang masak dan tidak dikeringkan. Ia lembut dan manis. Tamar pula adalah buah kurma yang telah dikeringkan sebagaimana yang banyak terjual di pasaran.
Berbuka puasa dengan buah rutab, tamar atau air merupakan sunnah Nabi s.a.w. Anas bin Malik r.a berkata:
“Rasulullah s.a.w berbuka puasa sebelum solat (Maghrib) dengan rutab. Jika tiada rutab, baginda akan berbuka dengan tamar dan jika tiada tamar, baginda akan meneguk beberapa teguk air.” - Hadis riwayat Imam al-Tirmizi, no: 632.
d. Bersegera Mengerjakan Solat Maghrib.
Hadis di atas tidak menafikan bahawa Rasulullah s.a.w juga menyegerakan solat Maghrib setelah berbuka puasa dengan rutab, tamar atau air. Namun, sekiranya makanan malam telah terhidang disunnahkan menjamah makan malam terlebih dahulu walaupun solat telah didirikan. Setelah selesai menikmati hidangan, bersegeralah mengerjakan solat Maghrib. Sabda Rasulullah s.a.w:
“Apabila seseorang dihidangkan makan malam sedangkan solat (jemaah) telah didirikan, utamakan makan malam. Janganlah seseorang itu tergopoh-gapah menghabiskan makanan itu sehinggalah dia selesai dalam keadaan tenang.” - Hadis riwayat al-Bukhari, no: 674.
Menurut Imam al-Nawawi r.h di dalam kitabnya Syarh Sahih Muslim, jilid 4, muka surat 208: “Di dalam hadis-hadis tersebut dimakruhkan solat apabila terhidangnya makanan yang hendak dimakan kerana ia boleh mengganggu hati dan menghilangkan kesempurnaan khusyuk.”
e. Berbuka Puasa Secara Sederhana.
Firman Allah S.W.T:
“Wahai Bani Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah setiap kali kamu ingin ke tempat ibadat (mengerjakan solat) dan makan minumlah serta janganlah kamu melampau. Sesungguhnya Allah tidak suka orang-orang yang melampaui batas.” – Surah al-A’raaf : 31
Perlu diingatkan bahawa janganlah waktu berbuka puasa dijadikan medan untuk kita melepas geram kerana sehari suntuk tidak menjamah makanan atau minuman.
Sewajarnya, ibadah puasa dijadikan medan untuk melatih jiwa seorang muslim yang bertakwa lagi penyabar direalisasikan ketika berbuka puasa dengan memakan makanan pada kadar yang tidak berlebihan. Sabda Nabi s.a.w:
“Anak adam itu tidak memenuhi suatu bekas yang lebih buruk daripada perutnya. Cukuplah bagi anak adam itu beberapa suap yang dapat meluruskan tulang belakangnya (memberi kekuatan kepadanya). Sekiranya tidak mustahail (boleh dilakukan), suaplah satu pertiga untuk makanan, satu pertiga untuk minuman dan satu pertiga untuk pernafasan.”- Hadis riwayat al-Tirmizi no: 2302.
f. Menjamu Makanan Untuk Berbuka Bagi Orang Berpuasa.
Sesungguhnya Islam menganjurkan umatnya mengadakan majlis berbuka puasa untuk menjamu makan bagi mereka yang berpuasa. Firman Allah S.W.T:
“Mereka juga memberi makan sebarang makanan yang dihajati dan disukainya kepada orang miskin, anak yatim dan tawanan (sambil berkata dengan lidah atau hati):Sesungguhnya kami memberi makan kepada kamu semata-mata kerana Allah dan kami langsung tidak inginkan sebarang balasan daripada kamu atau ucapan terima kasih.” -Surah al-Insaan: 8-9.
Menjamu makan untuk berbuka puasa telah dijanjikan dengan ganjaran pahala yang begitu besar. Semakin ramai jumlah orang yang dijamu makan, semakin tinggilah jumlah gandaan pahalanya. Sabda baginda s.a.w:
“Sesiapa yang menjamu makanan untuk berbuka bagi orang yang berpuasa, pahalanya sama seperti pahala orang yang berpuasa, iaitu pahala orang yang berpuasa yang tidak dikurangkan walau sedikit.” - Hadis riwayat al-Tirmizi no: 735.
reference: artikel2 berkenaan puasa di internet.



The 2009 flu pandemic is a global outbreak of a new strain of a influenza A virus subtype H1N1, officially named the "new H1N1", first identified in April 2009, and commonly called "Swine flu." It is thought to be a reassortment of four known strains of influenza A virus, one endemic in (normally infecting) humans, one endemic in birds, and two endemic in pigs (swine). Transmission of the new strain is human-to-human, with cooked pork products safe to eat as the virus cannot be transmitted by eating foods.
The outbreak began in Mexico, with evidence that Mexico was already in the midst of an epidemic for months before the outbreak was recognized. Soon after, its government closed down most of Mexico City's public and private offices and facilities to help contain the spread. In early June, as the virus spread globally, the World Health Organization (WHO) declared the outbreak to be a pandemic, but also noted that most illnesses were of "moderate severity."
The virus typically spreads from coughs and sneezes or by touching contaminated surfaces and then touching the nose or mouth. Symptoms, which can last up to a week, are similar to those of seasonal flu, and may include fever, sneezes, sore throat, coughs, headache, and muscle or joint pains. In an attempt to slow the spread of the illness, a number of countries, especially in Asia, have quarantined airline passengers with flu symptoms, while some are also pre-screening passengers. WHO does not expect to have a full vaccine before the end of 2009, and vaccines available sooner may be limited and given first to healthcare workers, pregnant women, and other higher risk groups. Two or three injections will be required for maximum immunity from both the swine flu and seasonal flu. There is also concern if the new virus mutates further, it could become more virulent and less susceptible to any new vaccine.


Symptoms and expected severity

The signs of infection with swine flu are similar to other forms of influenza, and include a fever, coughing, headaches, pain in the muscles or joints, sore throat, chills, fatigue and runny nose.
Diarrhea, vomiting and neurological problems have also been reported in some case. People at higher risk of serious complications included people age 65 years and older, children younger than 5 years old, pregnant women, and people of any age with underlying medical conditions, such as asthma, diabetes, obesity, heart disease, or a weakened immune system (e.g., taking immunosuppressive medications or infected with HIV).
Symptoms that may require medical attention
Certain symptoms may require emergency medical attention. In children signs of respiratory distress, for instance, those might include blue lips and skin, dehydration, rapid breathing, excessive sleeping, seizures and significant irritability that includes a lack of desire to be held. In adults, shortness of breath, pain in the chest or abdomen, sudden dizziness or confusion may indicate the need for emergency care. In both children and adults, persistent vomiting or the return of flu-like symptoms that include a fever and cough may require medical attention.

Pneumonia
Influenza infection can cause pneumonia leading to death. This is typically described as either viral pneumonia, which has a rapid onset, often within one day after infection, or bacterial pneumonia, which often begins a week after infection after symptoms have begun to subside.
Viral pneumonia has sometimes been attributed to "cytokine storm", in which an overly active immune response damages the lungs.
Bacterial pneumonia is a secondary infection resulting from a weakened ability to clear common bacteria from the lower lungs, combined with reduced alveolar macrophage activity which makes it more difficult for the body to fight infection. Bacteria that cause pneumonia include Pneumococcus, Staphylococcus, and Hemophilus influenzae.

Prevention
Personal hygiene
1. Vaccination when available
2. Thorough and frequent hand-washing
3. A balanced diet with fresh fruits and vegetables, whole grains, and lean protein.
4. Sufficient sleep, regular exercise, and avoiding crowds.


Airborne virus prevention
Masks may be of benefit in "crowded settings" or for people who are in "close contact" with infected persons, defined as 1 meter or less by the World Health Organization (WHO) and 6 feet or less by the U.S. Occupational Safety and Health Administration. In these cases the CDC recommended respirators classified as N95, but it is unknown whether they would prevent swine flu infection. According to mask manufacturer 3M , there are no "established exposure limits for biological agents" such as swine flu virus.
(reference:wikipedia)



1. Beriman dan Beramal Soleh:
"Siapa yang beramal soleh baik laki-laki ataupun perempuan dalam keadaan ia beriman,maka Kami akan memberikan kepadanya kehidupan yang baik dan Kami akan membalas mereka dengan pahala yang lebih baik daripada apa yang mereka amalkan" (Surah al-Nahl:97)
Ibn Abbas r.a meriwayatkan bahawa segolongan ulama mentafsirkan bahawa kehidupan yang baik(dalam ayat ini) ialah rezeki yang halal dan baik (halalan tayyiban).Sayidina Ali pula mentafsirkannya dengan sifat qana'ah (merasa cukup).Ali bin Abi Thalhah dari Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa kehidupan yang baik itu ialah kebahagiaan.

2. Banyak mengingat Allah:
Dengan berzikir kita akan dapat kelapangan dan ketenangan sekaligus bebas daripada rasa gelisah dan gundah gulana.Firman Allah "Ketahuilah dengan mengingat (berzikir) kepada Allah akan tenang hati itu" (Surah al-Ra'd:28)

3. Bersandar kepada Allah:
Dengan cara ini seorang hamba akan memiliki kekuatan jiwa dan tidak mudah putus asa dan kecewa.Allah berfirman "Siapa yang bertawakal kepada Allah maka Allah akan mencukupinya" (Surah al-Thalaq:3)

4. Senantiasa mencari peluang berbuat baik:
Berbuat baik kepada makhluk dalam bentuk ucapan mahupun perbuatan dengan ikhlas dan mengharapkan pahala daripada Allah akan memberi ketenangan hati.
FirmanNya "Tidak ada kebaikan dalam kebanyakkan bisikan-bisikan mereka kecuali bisikan-bisikan daripada orang yang menyuruh (manusia) untuk bersedekah atau berbuat kebaikan dan ketaatan atau memperbaiki hubungan antara manusia.Barang siapa melakukan hal itu kerana mengharapkan keredaan Allah,nescaya kelak Kami akan berikan padanya pahala yang besar." (Surah al-Nisa':114)

5. Tidak angan-angan tentang masa depan dan tidak meratapi masa silam:
Fikir tetapi jangan khuatir.Jangan banyak berangan-angan terhadap masa depan yang belum pasti.Ini akan menimbulkan rasa gelisah oleh kesukaran yang belum tentu datang.Juga tidak terus meratapi kegagalan dan kepahatian masa lalu kerana apa yang telah berlalu tidak mungkin dapat dikembalikan semula.
Rasulullah s.a.w bersabda," Bersemangatlah untuk memperoleh apa yang bermanfaat bagimu dan minta tolonglah kepada Allah dan janganlah lemah.Bila menimpa mu sesuatu (dari perkara yang tidak disukai),janganlah engkau berkata: "Seandainya aku melakukan ini nescaya akan begini dan begitu",akan tetapi katakanlah "Allah telah menetapkan dan apa yang Dia inginkan Dia akan lakukan.",Kerana sesungguhnya kalimat 'seandainya' itu membuka amalan syaitan "(Riwayat Muslim)

6. Melihat "Kelebihan" bukan kekurangan diri:
Lihatlah orang yang dibawah dari segi kehidupan dunia misalnya dalam kurniaan rezeki kerana dengan begitu kita akan meremehkan nikmat Allah yang diberikanNya kepada kita.
Rasulullah s.a.w bersabda: "Lihatlah orang ayng dibawah kamu dan jangan melihat orang yang di atas kamu kerana dengan (melihat ke bawah) lebih mudah untuk kamu tidak meremehkan nikmat Allah yang dilimpahkanNya kepada kamu."(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

7. Jangan mengharap ucapan terima kasih manusia:
Ketika melakukan sesuatu kebaikan,jangan mengharapkan ucapan terima kasih ataupun balasan manusia.Berharaplah hanya kepada Allah.Kata bijak pandai,jangan mengharapkan ucapan terima kasih kerana umumnya manusia tidak pandai berterima kasih.Malah ada antara hukama berkata: "Sekiranya kita mengharapkan ucapan terima kasih daripada manusia nescaya kita akan menjadi orang yang sakit jiwa!"
Firman Allah :"Sesungguhnya kami memberi makan kepada kamu hanyalah kerana Allah semata-mata,kami tidak berkehendakkan sebarang balasan daripada kamu atau ucapan terima kasih." (Surah al-Insan:9)

Saidina Uthman Bin Affan r.a
Saidina Uthman dilahirkan di dalam sebuah keluarga Quraish yang kaya di Makkah lima tahun selepas kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. Beliau ialah salah seorang daripada orang yang pertama sekali memeluk agama Islam. Saidina Uthman r.a sebelum diutuskan Rasulullah merupakan orang yang amat kagum terhadap peribadi Nabi Muhammad s.a.w. Dalam perjalanan pulang dari berniaga ke Syam beliau berehat dibawah pohon disuatu tempat yang terletak antara Ma’an dan Rizka’.Dia tertidur dan bermimpi ada orang memberitahu bahawa Ahmad (Rasulullah) telah dibangkitkan di Mekah. Dia amat gembira mendapat mimpi itu. Ketika sampai di Mekah didapati mimpinya memang benar, Nabi Muhammad s.a.w telah diutuskan oleh Allah menjadi rasul, kemudian Saidina Abu Bakar r.a telah menganut agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW. Apabila Saidina Abu Bakar membisikkan kepadanya supaya memeluk Islam, beliau dengan tenang hati menerimanya. Beliau rela meninggalkan kedudukan yang mulia dikalangan kaumnya dan meninggalkan hidup mewah semata-mata kerana Islam.Beliau menemui Rasulullah SAW dan menyatakan keIslamannya, serta sedia berkorban apa jua untuk mempertahankan Islam .Rasulullah menghargai keIslaman Saidina Utsman r.a dengan menggelar sebagai Muhajir iaitu orang yang berhijrah dengan ungkapan (maksudnya),”Muhajir yang pertama selepas nabi Luth Alaihisalam. Sewaktu diugut oleh Hakam bin Abil’as supaya kembali kepada agama jahiliyah ,Saidina Uthman r.a tetap berpendirian tegas. Katanya ,”demi Allah saya tidak akan meniggalkan agama Allah dan tidak akan berpisah dengannya selama-lamanya”.
Seorang hartawan dan dermawan ,lemah lembut,berdiplomasi,tidak mudah marah dan kuat beribadah. Beliau adalah seorang daripada sahabat Nabi yang rapat dan dijamin syurga oleh Nabi. Beliau terkenal sebagai seorang dermawan yang banyak mengorbankan harta untuk kepentingan Islam. Saidina Uthman r.a telah banyak berkorban harta benda untuk menegakkan Islam terutamanya menyerahkan harta untuk berperang menghadapi musuh.Dalam peperangan Tabuk mengikut Ibnu Shihab Ai-Zahri, Saidina Uthman telah memberi 940 ekor unta dan 60 ekor kuda. Khuzaifah pula memberitahu Saidina Uthman datang berjumpa rasulullah menyerahkan 10 000 Dinar. Rasulullah s.a.w bersabda (maksudnya),”Allah telah mengampuni dosa-dosamu, Uthman! banyak yang kamu sembunyikan atau kamu nyatakan ,begitu juga apa yang terjadi sehingga hari kiamat.

Beliau menyertai semua peperangan pada zaman Nabi kecuali Perang Badar. Beliau merupakan seorang juru tulis wahyu. Beliau telah diberikan gelaran Zun-Nurain yang ertinya yang memiliki dua cahaya kerana memperisterikan 2 orang puteri Nabi iaitu Ruqaiyah dan Umi Khalthum. Beliau berkahwin dengan Ruqaiyah dan setelah Ruqaiyah meninggal dunia, Rasulullah mengahwinkannya dengan Umi Khalthum. Demikian besarnya kecintaan dan penghormatan Rasulullah s.a.w. terhadap Saidina Uthman r.a. Tatkala isterinya yang kedua itu pula meninggal, Rasulullah s.a.w. telah berkata kepadanya, "Jika ada anak perempuanku lagi hai Uthman, tentu engkau ku ambil sebagai menantu.
Menjadi orang yang mula-mula berhijrah dalam zaman Rasullullah dan utusan Rasullulah untuk berunding dengan pembesar Mushrikin Quraisy Mekah dalam peritiwa Hudaibiah.
Saidina Uthman menjadi khalifah pada usia 70 tahun selepas Saidina Umar Al-Khatab yang dibunuh pada tahun 644. Beliau memerintah selama dua belas tahun iaitu dari tahun 644 sehingga tahun 656. Semasa pemerintahannya, keseluruhan Iran ,sebahagian daripada Afrika Utara, dan Cyprus menjadi sebahagian daripada empayar Islam. Adalah dikatakan bahawa Saidina Umar melantik saudaranya sebagai pentadbir jajahan baru Islam. Enam tahun pertama pemerintahannya dianggap aman manakala enam tahun terakhir pula dianggap keadaan huru-hara. Beliau juga berjaya menghabiskan usaha pengumpulan Al Quran yang dimulakan oleh Saidina Abu Bakar (khalifah pertama Islam). Ketika beliau menjadi khalifah, berlaku pertelingkahan dikalangan umat Islam mengenai cara bacaan Al-Quran. Disebabkan oleh itu Uthman bin Affan telah meminjam suhuf, (kumpulan penulisan Al-Quran daripada Hafsa. Selepas itu Uthman bin Affan telah memerintahkan empat orang sahabat untuk menyalin semula Al-Quran dalam bentuk yang sempurna yang dikenali sebagai Mushaf Uthman. Salinan Mushaf Uthman tersebut dihantar keseluruh pusat jajahan bagi mengantikan salinan-salinan yang lain.
Setelah memeluk Islam, Uthman r.a termasuk orang yang sangat dicintai oleh Rasulullah s.a.w. kerana kemuliaan dan kehalusan budi pekertinya. Memang sesungguhnya Saidina Uthman Bin Affan r.a terkenal sebagai seorang sahabat yang sangat tinggi budi perkertinya, sangat penyantun, lemah lembut lagi pemalu. Sebagai memperlihatkan kecintaan dan penghargaan Rasulullah s.a.w. kepadanya itulah maka beliau telah menjadi pilihan baginda untuk dikahwinkan dengan puteri-puterinya seorang demi seorang selepas meninggal seorang lepas satunya. Sebagai memuji keluhuran budi akhlaknya itulah Rasulullah s.a.w. pernah bersabda kepadanya, "Malaikat sangat malu kepadamu hai Uthman. ”Dalam suatu riwayat lain dikisahkan bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud: “Aku bermohon kepada Tuhanku supaya tidak ada seorang pun yang pernah menjadi menantuku atau menjadi mentuaku dimasukkan ke dalam neraka.” Hal yang demikian itu tercapai oleh Saidina Uthman r.a kerana Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud: “Tiap-tiap Nabi mempunyai teman, dan Uthman adalah temanku di dalam syurga.” Memang Rasulullah s.a.w. biasanya tidak keberatan menerima kedatangan para sahabatnya dalam berpakaian yang biasa sahaja, tetapi apakala diketahui bahawa Saidina Uthman r.a akan datang mengunjunginya, maka baginda pun mengenakan pakaiannya yang sewajarnya sebagai menghormati sahabatnya yang disegani sendiri oleh para malaikat. Sebuah hadis menceritakan peribadi Saidina Uthman yang amat pemalu, maksudnya:Aisyah bertanya kepada rasullullah s.a.w “Wahai rasullullah ! saya tidak melihat engkau berkemas untuk menerima kedatangan Abu Bakar dan Umar sebagaimana yang engkau lakukan terhadap Uthman”.Jawab rasulullah s.a.w dengan sabdanya ”Uthman itu seorang yang amat pemalu dan sekiranya saya izinkan ia masuk sewaktu saya sedang baring ,tentulah ia akan malu untuk masuk dan akan kembali sebelum ia menyatakan keperluan dan sebelum saya dapat memenuhinya. Wahai Aisyah ,tidakkah saya akan malu terhadap orang yang disegani oleh malaikat?”.Orang yang paling penyayang dari kalangan umatku ialah Abu Bakar ,orang yang paling keras berpegang kepada agama ialah Umar dan orang yang paling pemalu ialah Uthman(maksud hadis).
Sewaktu pemberontak menghampiri rumahnya ,ada orang yang simpati dengan memberi tiga cadangan iaitu menentang dengan kekuatan tentera, menyelamatkan diri dan berlindung ke Mekah, menyelamatkan diri ke Syam dibawah pengaruh saudaranya Ma’awiyah.Jawab beliau tentang saranan engkau supaya aku keluar dan menentang mereka, maka demi Allah ,aku tidak mahu menjadi khalifah rasul yang pertama sekali menumpahkan darah. Tentang menyelamatkan diri ke Mekah, aku mendengar s.a.w bersabda (maksudnya): Ada seorang lelaki Quraisy yang berlindung di Mekah, padahal dengan berbuat demikian ia mendapat separuh dari seksa dunia, dan saya tidak mahu menjadi lelaki yang dikatakannya itu. Adapun pergi ke Syam, kerana disana ada Ma’awiyah, maka demi Allah ,Tidak! aku tidak akan meninggalkan tempat aku berhijrah dan berdekatan dengan rasulullah, selagi nyawa aku masih dikandung badan!. Saidina Uthman r.a telah mati dibunuh oleh pemberontak-pemberontak yang diketuai oleh al-Ghiffari yang mengepung rumahnya pada 35 Zulhijjah tahun 35 Hijrah.


Ujian itu adalah tanda kasihnya Allah kepada hambanya.
Nabi saw bersabda "Sesungguhnya antara dosa itu ada dosa yang tidak dapat ditebus oleh sembahyang, haji dan umrah hanya dapat ditebus dengan kerisauan hati dalam mencari nafkah hidup." (Riwayat Ibnu dan Abu Na'im dari Abu Hurairah).
Firman Allah dalam surah Al Imran; 142 yang bermaksud:
“Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, pada hal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antara kamu dan belum nyata orang-orang yang bersabar.”
Firman Allah S.W.T.:
Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat) – al-Mulk (67) : 2
Ujian daripada Allah S.W.T ini meliputi seluruh hamba-Nya yang taat mahupun yang derhaka. Malah ujian bagi hamba-hamba-Nya taat adalah lebih hebat berbanding dengan mereka yang engkar. Rasulullah s.a.w pernah di tanya:Ya Rasulullah, siapakah yang paling keras mendapatkan ujian?Baginda menjawab:
Para Nabi dan pengikut-pengikutnya. Seseorang itu akan diuji sesuai dengan kadar agama, jika kadar beragamanya kuat maka ujiannya semakin keras. Jika kadar beragamanya lemah maka dia diuji sesuai dengan kadar agamanya. Seorang hamba akan sentiasa diuji sampai dia akan dibiarkan berjalan di muka bumi tanpa membawa dosa kesalahan. – Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi (no: 2322).
Justeru itu segala ujian daripada Allah S.W.T ini haruslah kita tempuhi dengan penuh kesabaran agar ianya dapat mendekatkan kita kepada-Nya dan menerima segala limpah rahmat-Nya. Firman Allah S.W.T.:
Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: (Innalillahi wa inna ilahirajiun) "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali." Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan daripada Tuhan mereka serta rahmat-Nya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayah-Nya. – al-Baqarah (2) : 157
Rata-rata umat Islam di Malaysia hanya akan menyebut Innalillahi wa inna ilahirajiun apabila menerima berita kematian. Tapi menerusi ayat ini dapatlah kita fahami bahawa sekiranya kita ditimpa apa jua bentuk musibah atau mendengar orang lain didatangi bencana maka hendaklah kita mengucapkan kalimah tersebut.Apakah itu sabar? Sabar adalah teguh dan tetap berada di atas landasan yang dikehendaki oleh agama apabila berhadapan atau menentang sesuatu pengaruh yang ditimbulkan oleh hawa nafsu baik ketika ingin mengerjakan perbuatan untuk mencari ketaatan Allah, melakukan perkara-perkara maksiat dan ketika ditimpa musibah. Manusia sentiasa berada di dalam situasi di mana pengaruh agama sentiasa berperang dengan hawa nafsu. Demi untuk menjamin hawa nafsu dapat ditewaskan maka sifat sabar itu perlu ada bagi setiap orang yang beriman. Hendaklah kita fahami bahawa ujian Allah boleh berada dalam bentuk nikmat kebaikan dan juga musibah yang berbentuk kesusahan.
Firman-Nya:
Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan. - al-Anbiya’ (21) : 35
Dari ayat di atas dapat kita nyatakan bahawa ujian yang perlu di hadapi oleh manusia ini terdiri dari dua bentuk.
PERTAMA: Perkara yang sesuai dengan hawa nafsu manusia seperti kekayaan, berjawatan tinggi, terkenal dan mengecapi semua nikmat dunia yang lain. Manusia ketika ingin mencapai nikmat dunia, mereka perlu untuk berusaha dengan bersungguh-sungguh serta bersabar. Apabila nikmat tersebut telah dikecapi maka ujian yang datang darinya juga begitu hebat maka kesabaran memainkan peranan yang penting demi menjamin bahawa nikmat dunia yang diperolehi itu dipergunakan sesuai dengan kehendak Allah dan Rasul-Nya. Sebagai contoh, kekayaan yang kita perolehi adakalanya menyebabkan manusia lupa daratan, menjadi angkuh dan menjauhkannya dari perintah Allah S.W.T.. Oleh itu hendaklah hawa nafsu itu diperangi menerusi sifat sabar agar kekayaan bukan sahaja akan menjadikannya insan yang beriman malah dibelanjakan hartanya itu sesuai dengan kehendak Allah dan Rasul-Nya. Allah S.W.T. mengingatkan kita melalui firman-Nya:
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu dilalaikan oleh (urusan) harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah (dengan menjalankan perintah-Nya). Dan (ingatlah), sesiapa yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang-orang yang rugi. – al-Munaafiquun (63) : 11
KEDUA: Ujian dalam ketegori ini meliputi perkara-perkara yang tidak secocok dengan kehendak hawa nafsu manusia. Ianya boleh terjadi disebabkan perbuatan atau usaha manusia itu sendiri ataupun ianya datang di luar kawalan manusia seperti bencana yang tidak dapat dielakkan.Ujian yang tidak selari dengan hawa nafsu kita tetapi terjadi disebabkan perbuatan manusia sendiri terbahagi kepada dua bentuk
a) KETAATAN : Manusia memerlukan kesabaran tatkala hendak melaksanakan amalan-
amalan yang berbentuk ketaatan. Ini adalah kerana ujian yang dihadapi oleh seseorang apabila hendak melaksanakan ibadah sekiranya tidak dihadapi dengan penuh kesabaran akan menyebabkan gagalnya perlaksanaan amalan tersebut. Sebagai contoh yang mudah apabila kita hendak melaksanakan solat tahajud atau subuh yang mana kita perlu menghadapi ujian malas untuk bangun awal dari tempat tidur kita. Sekiranya kita tidak sabar untuk menghadapi ujian tersebut maka akhirnya kita akan memilih tilam serta bantal yang empuk dari beribadah di atas sejadah. Firman Allah S.W.T.:
"Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya; oleh itu, sembahlah engkau akan Dia dan bersabarlah dengan tekun tetap dalam beribadat kepada-Nya; adakah engkau mengetahui sesiapapun yang senama dan sebanding dengan-Nya?" – Maryam (19) : 65
Segala amalan yang boleh membawa kita ke syurga dilingkari oleh perkara-perkara yang tidak disenangi oleh hawa nafsu yang perlu kita hadapi agar perlaksanaannya menjadi realiti. Rasulullah s.a.w. bersabda:
Syurga itu dikelilingi dengan hal-hal yang tidak disukai (oleh hawa nafsu), sedangkan neraka dikelilingi oleh syahwat. Hadis riwayat Imam Muslim (no: 2823)
b) KEMAKSIATAN: Manusia juga memerlukan kesabaran yang tegar untuk menghindarkan diri dari melakukan perbuatan-perbuatan maksiat baik dari segi perbuatan, perkataan dan keinginan hatinya. Maksiat itu walaupun mempunyai daya tarikan yang kuat namun ianya sebenarnya tidak sesuai dengan kehendak hawa nafsu manusia kerana pada hakikatnya ia akan membawa keburukan kepada manusia. Kita ambil contoh melakukan seks bebas. Perbuatan tersebut sememangnya dapat memuaskan nafsu syahwat manusia, namun ia sebenarnya memusnahkan sistem kekeluargaan manusia, menyebarkan penyakit berjangkit serta membawa gejala sosial yang menghancurkan generasi masa hadapan. Lantaran itu Allah S.W.T. melarang perbuatan maksiat. Firman-Nya:
Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat; dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan mungkar serta kezaliman. Dia mengajar kamu (dengan suruhan dan larangan-Nya ini), supaya kamu mengambil peringatan mematuhi-Nya. - al-Nahl (16) : 90
Ujian yang datang tanpa dapat dikawal oleh manusia dalam bentuk bencana mahupun musibah yang dihadapi juga terdapat dua bentuk.a) Musibah yang melanda namun manusia mampu menghindarinya seperti penganiayaan sesama manusia, dipulaukan oleh masyarakat, dihina oleh orang ramai melalui perbuatan dan ucapan. Sebagai contohnya ujian yang dihadapi oleh para pendakwah yang dicemuh oleh masyarakat sekelilingnya yang jahil dan musuh-musuh Allah. Dia sebenarnya boleh meneruskan dakwahnya dengan cara yang penuh hikmah dan bersabar atas ujian tersebut tanpa melakukan apa-apa balasan yang akan memburukkan lagi keadaan. Firman Allah S.W.T.:
Dan bersabarlah terhadap apa yang dikatakan oleh mereka (yang menentangmu), dan jauhkanlah dirimu dari mereka dengan cara yang baik. – al-Muzzammil (73) : 10
Walaupun begitu Allah S.W.T membenarkan kita untuk membalas kejahatan yang dilakukan oleh pihak lain tanpa melakukannya secara berlebih-lebihan namun bersabar itu adalah jalan yang lebih baik.
Dan jika kamu membalas kejahatan (pihak lawan), maka hendaklah kamu membalas dengan kejahatan yang sama seperti yang telah ditimpakan kepada kamu, dan jika kamu bersabar, (maka) sesungguhnya yang demikian itu adalah lebih baik bagi orang-orang yang sabar. – al-Nahl (16) : 126
Musibah yang melanda manusia dan dia tidak mampu untuk menghalangnya sama sekali. Contohnya seperti kematian, kemarau berpanjangan, kecacatan, wabak penyakit, banjir besar dan bencana-bencana alam yang lain. Apabila terjadinya musibah sedemikian rupa maka hendaklah kita menghadapinya dengan keredhaan dan penuh kesabaran. Firman Allah S.W.T.:
Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. – al-Baqarah (2) : 155

Saidina Umar Al-Khattab r.a
Nama penuhnya ialah Umar b. Al-Khatab b. Naufal b. Abdul Uzza b. Rabah b. Abdullah b. Qarth b. Razah b. Adiy b. Kaab. Di lahirkan pada tahun 583 M daripada Bani Adi iaitu salah satu bani dalam kabilah Quraish yang dipandang mulia,megah, dan berkedudukan tinggi. Waktu kecilnya pernah mengembala kambing dan dewasanya beliau berniaga dengan berulang alik ke Syam membawa barang dagangan. Waktu Jahiliah beliau pernah menjadi pendamai waktu terjadi pertelingkahan hebat antara kaum keluarganya. Beliau merupakan seorang yang berani,tegas dalam kira bicara,berterus terang menyatakan pendapat dan pandangannya dalam menghadapi satu-satu masalah. Beliau juga terkenal sebagai pemidato dan juga ahli gusti. Beliau menjadi khalifah kedua Islam pada 23 Ogos (633-644) bersamaan 22 Jamadilakhir tahun 13 Hijrah dan merupakan salah satu khalifah di dalam Khulafa al-Rasyidun. Saidina Umar dilahirkan di Makkah. Beliau seorang yang berilmu iaitu merupakan perkara yang amat jarang pada masa tersebut dan juga merupakan seorang pejuang dan wira yang gagah dan terkenal kerana kegagahannya. Saidina Umar juga amat dikenali kerana kehidupannya yang sederhana.
Semasa Nabi Muhammad s.a.w. mula menyebarkan Islam secara terang-terangan, Saidina Umar mempertahankan ajaran tradisi masyarakat Quraisy. Saidina Umar ialah antara orang yang paling kuat menentang Islam pada masa itu. Menurut ahli sejarah Islam, semasa Saidina Umar dalam perjalanan untuk membunuh Rasulullah s.a.w., beliau bertembung dengan seseorang yang mengatakan bahawa beliau haruslah membunuh adik perempuannya dahulu memandangkan adiknya telah memeluk Islam.Saidina Umar pergi ke rumah adiknya dan mendapati adiknya sedang membaca Al Quran. Dalam keadaan yang marah dan kecewa beliau memukul adiknya. Apabila melihat adiknya berdarah, beliau meminta maaf dan sebagai balasan beliau akan membaca secebis ayat Al Quran kepada adiknya. Beliau berasa terharu apabila mendengar ayat-ayat Al Quran yang begitu indah sehinggakan beliau memeluk Islam pada hari itu juga. Selepas peristiwa terbabit, beliau berjanji akan melindungi Islam sehingga ke titisan darah terakhir. Saidina Umar memeluk Islam pada tahun ke enam selepas kerasulan Nabi. Beliau kemudiannya memberi sumbangan yang besar terhadap perkembangan Islam.Orang Islam ramai yang berasa takut untuk melakukan ibadah kerana bimbangkan kepada orang Quraish yang selalu mengancam dan mengusir mereka. Setelah Umar memeluk Islam ramai dari kalangan orang-orang Islam yang tidak merasa apa-apa curiga lagi dalam mengerjakan ibadat. Beliau digelar “al-Faruq” yang bermaksud orang yang membezakan hak dengan yang batil. Gelaran ini diberikan oleh Rasulullah semasa beliau membawa sekumpulan umat Islam untuk bersembahyang dihadapan Kaabah secara terbuka untuk pertama kalinya dalam sejarah Islam. Beliau sendiri yang menjaganya daripada ganguan orang-orang Quraish. Nabi Muhammad S.A.W juga mengelarkannya sebagai “Abu Hafs” kerana kegagahannya.
Saidina Umar merupakan antara individu yang berhijrah ke Yathrib (kemudiannya dikenali sebagai Madinah). Ketika berhijrah ke Madinah, ramai orang Islam yang keluar dari Kota Mekah secara bersembunyi ,tetapi Umar keluar secara berterang-terangan. Pedang ditangannya sedia menghunus kepada sesiapa sahaja yang cuba menghalangnya. Pada tahun 625, anak perempuan Saidina Umar iaitu Hafsa mengahwini Nabi Muhammad s.a.w.
Semasa kewafatan Nabi Muhammad s.a.w. iatu pada tahun 632 masihi. Saidina Umar dikatakan amat sedih dengan kewafatan Rasulullah s.a.w. sehinggakan beliau sanggup membunuh sesiapa sahaja yang mengatakan bahawa Rasulullah s.a.w. telah wafat. Beliau kemudiannya kembali tenang selepas Saidina Abu Bakar (khalifah pertama umat Islam) berucap "Sesiapa yang menyembah Muhammad ketahuilah bahawa baginda telah wafat, tetapi sesiapa yang menyembah Allah s.w.t., ketahuilah bahawa Allah itu hidup dan tidak akan mati." Saidina Abu Bakar kemudiannya membaca beberapa potong ayat Al Quran untuk mententeramkan umat Islam.
Saidina Abu Bakar dengan sokongan Saidina Umar menjadi khalifah pertama umat Islam. Semasa pemerintahan singkat Saidina Abu Bakar, Saidina Umar merupakan penasihat Saidina Abu Bakar. Ketika khalifah Abu Bakar sedang sakit dan merasa ajalnya akan tiba,beliau memanggil sahabat dan meninjau fikiran mereka untuk mencari tokoh Islam bagi dilantik menggantikan pentadbiran khalifah. Abu Bakar mencadangkan nama Umar untuk dicalonkan memegang jawatan itu. Cadangan tersebut mendapat persetujuan dari kalangan sahabat dan orang-orang ramai. Dengan itu Saidina Umar menjadi khalifah kedua umat Islam pada tahun 634 masihi.
Semasa pemerintah Saidina Umar, empayar Islam berkembang dengan pesat dengan berjaya menawan Mesopotamia dan sebahagian kawasan Parsi dan berjaya menamatkan Empayar Parsi, dan menawan Mesir , Palestin, Syria, Afrika Utara, dan Armenia daripada Byzantine (Rom Timur). Ada diantara pertempuran ini menunjukkan ketangkasan tentera Islam seperti Perang Yarmuk yang menyaksikan tentera Islam yang berjumlah 40,000 orang menumpaskan tentera Byzantine yang berjumlah 120,000 orang. Hal ini mengakhiri pemerintahan Byzantine di selatan Asia Kecil. Pada tahun 637 , selepas pengempungan Baitulmuqaddis yang agak lama, tentera Islam berjaya menakluk kota tersebut. Paderi besar Baitulmuqaddis menyerahkan kunci kota itu kepada Saidina Umar. 50 tahun kemudian, sebuah masjid yang digelar Masjid Umar dibina di tempat Saidina Umar menunaikan solat. Saidina Umar banyak melakukan reformasi terhadap sistem pemerintahan Islam seperti menubuhkan pentadbiran baru di kawasan yang baru ditakluk dan melantik panglima-panglima perang yang berkebolehan. Semasa pemerintahannya juga kota Basra dan Kufah dibina. Saidina Umar juga sangat prihatin dalam hal ehwal kebajikan rakyatnya dan merupakan pemimpin bertanggungjawab dan amanah. Antara kisah yang menggambarkan akhlak mulia dalam kepimpinan beliau ialah ketika pada suatu malam sedang beliau meronda di sekeliling kota dan kampung untuk melihat hal rakyatnya, beliau terdengar tangisan kanak-kanak. Saidina Umar menghampiri pondok buruk tempat tinggal kanak-kanak itu. Saiddina Umar mendengar ibunya menjerang sesuatu. Kanak-kanak tadi senyap seketika apabila melihat ibunya sedang memasak. Namun masakannya tidak siap-siap sehinggalah anaknya tertidur dalam kelaparan. Melihat keadaan yang menyayat hati itu, Saidina Umar memberi salam dan meminta izin untuk masuk. Sebenarnya wanita itu tidak mengetahui, bahawa tetamu yang datang itu adalah seorang Khalifah. Saidina Umar bertanya tentang hal kehidupan wanita itu. Wanita itu mengadu yang dia dan anaknya sudah berhari-hari tidak makan. Apabila anaknya menangis hendakkan makanan, dia pura-pura memasak dengan memasukkan beberapa ketul batu ke dalam periuk. Keadaan tersebut membuatkan anaknya diam sebentar kerana menyangka ibunya memasak sesuatu. Wanita itu mengadu dan mengutuk Saidina Umar kerana tidak bertanggungjawab terhadap rakyatnya. Mendengar kutukan wanita itu, Saidina Umar terdiam sejenak. Sebentar kemudian, Saidina Umar memohon diri meninggalkan keluarga wanita itu. Dalam kegelapan malam, Saidina Umar terus menuju ke Baitumal lalu mengambil sendiri beberapa karung gandum untuk dihantar ke rumah wanita itu. Sebaik sampai di rumah wanita itu, Saidina Umar memberi salam dan masuk ke rumahnya buat kali kedua. Dia mengambil gandum dari karung yang di bawanya, lalu terus memasakkan untuk wanita itu dan anaknya. Wanita itu masih tidak sedar bahawa orang yang datang membawa gandum dan memasak itu ialah Khalifah sendiri. Setelah siap, Saidina Umar sendiri menghidangkan makanan untuk wanita itu dan anaknya. Melihat mereka gembira menghadap makanan, Saidina Umar berasa amat senang hati dan beredar dari situ. "kalaulah Saidina Umar buat begini, alangkah baiknya..."Kata wanita itu tanpa menyedari bahawa orang yang berada di hadapannya ialah Saidina Umar sendiri.
Saidina Umar wafat pada tahun 644 selepas dibunuh oleh seorang hamba Parsi yang bernama Abu Lu'lu'ah . Abu Lu'lu'ah menikam Saidina Umar kerana menyimpan dendam terhadap Saidina Umar. Dia menikam Saidina Umar sebanyak enam kali sewaktu Saidina Umar menjadi imam di Masjid al-Nabawi, Madinah.
Saidina Umar meninggal dunia dua hari kemudian dan dikebumikan di sebelah makam Nabi Muhammad s.a.w. dan makam Saidina Abu Bakar.


1. Khalifah Abu Bakar As-Siddiq r.a
2. Khalifah Umar Bin Al Khattab r.a
3. Khalifah Usman Bin Affan r.a
4. Khalifah Ali Bin Abi Talib r.a
5. Thalhah Bin Abdullah r.a
6. Zubair Bin Awwam r.a
7. Sa'ad Bin Abi Waqqas r.a
8. Said Bin Zaid r.a
9. Abdurrahman Bin Auf r.a
10. Abu Ubaidillah Bin Jarrah r.a

Khalifah Saidina Abu Bakar As-Siddiq

Beliau merupakan orang pertama yang beriman dengan Allah dan RasulNya dari kalangan lelaki dewasa dan Khulafa' Ar-Rasyidin yang pertama selepas kewafatan Nabi S.A.W. Nama penuh beliau ialah Abdullah bin Abu Quhafah Usman bin Kaab At-Taimiy Al-Qurasyi. Ibunya bernama Ummul Khair Salma binti Sakhr bin Amir At-Taimiy. Dilahirkan pada tahun 51 sebelum hijrah bersamaan tahun 573 masihi iaitu 2 tahun selepas kelahiran Baginda S.A.W.
Beliau digelar As-Siddiq kerana membenarkan Rasulullah S.A.W dalam setiap perkara termasuklah berita mengenai Isra' Nabi S.A.W tatkala ramai manusia berasa ragu tentangnya. Beliau berkahwin dengan Qatilah binti Abdul Uzza dan Ummu Ruman binti Amir pada zaman sebelum Islam manakala pada zaman selepas Islamnya, beliau berkahwin dengan Asmak binti Umais dan Habibah binti Kharijah. Beliau mempunyai beberapa orang anak dan yang mashyurnya ialah Aishah r.a yang menjadi isteri kepada Baginda S.A.W dan digelar sebagai ibu bagi orang-orang yang beriman.
Beliau juga dikenali sebagai Al-Atiq iaitu orang yang mendapat pembebasan daripada api neraka sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi S.A.W yang bermaksud: Wahai Abu Bakar ! Kamu merupakan orang yang dibebaskan oleh Allah daripada api neraka - riwayat At-Tirmizi. Antara sifat terpuji beliau ialah sebagaimana yang disebut oleh Imam Fakhrurrazi dalam tafsirnya: Beliau bersifat dengan rahmah dan kasih kepada orang Islam, keras terhadap orang kafir. Beliau sangat menyintai Rasulullah S.A.W dan sanggup turut marah apabila ada orang membuat sesuatu yang menimbulkan kemarahan Rasulullah S.A.W walaupun orang itu adalah daripada kalangan sahabat lain sendiri.
Beliau sentiasa berada di samping Rasulullah S.A.W ketika senang dan susah. Menjadi peneman Baginda S.A.W dalam hijrah sehingga kisah ini dirakam dalam Al-Quran menjadi renungan dan teladan sehingga Hari Kiamat. Apabila Rasulullah S.A.W sakit tenat, beliau diamanahkan oleh Baginda S.A.W untuk memikul tanggungjawab dalam urusan penting seperti menjadi imam solat, amir umat Islam menunaikan ibadat haji pada tahun 9 hijrah dan sebagainya. Beliau mempunyai pendirian yang cukup hebat dan teguh ketika umat Islam berada dalam keadaan terkejut dengan kewafatan Rasulullah S.A.W. Beliau, setelah menziarahi jenazah Rasulullah S.A.W terus menyampaikan ucapan yang mengembalikan semula ketenangan di saat genting itu dengan katanya yang bermaksud: Wahai manusia! sesungguhnya sesiapa yang beriman dengan Muhammad, maka Muhammad telah wafat dan sesungguhnya sesiapa yang beriman dan menyembah Allah, maka Allah Maha Hidup tidak mati. Lalu beliau membaca ayat 30 surah Az-Zumar yang bermaksud: Sesungguhnya engkau ( wahai Muhammad ) akan mati dan sesungguhnya mereka (manusia ) juga akan mati dan ayat 144 surah Ali Imran yang bermaksud: Dan tidaklah Muhammad itu melainkan seorang Rasul yang telah pun didahului sebelumnya oleh Rasul-Rasul yang lain. Maka jika dia mati atau dibunuh, apakah kamu akan berpaling tadah dan sesiapa yang berpaling tadah, maka segala sesuatu itu tidak memudaratkan Allah sedikit pun dan Allah akan memberi balasan yang baik kepada orang-orang yang bersyukur.
Setelah itu, Saidina Abu bakar As-Siddiq dilantik menjadi khalifah Rasulullah S.A.W yang pertama bagi memimpin umat ini pada tahun 11 hijrah. Beliau telah menyampaikan ucapan dasarnya yang menjadi kajian dan ikutan segala kerajaan yang beriman kepada Allah dan RasulNya diatas muka bumi ini dengan katanya: Wahai manusia ! Sesungguhnya saya telah dilantik sebagai pemimpin kamu sedangkan saya bukanlah yang terbaik. Maka sekiranya kamu melihat saya berada diatas kebenaran dan keadilan, bantulah saya dan sekiranya kamu melihat saya diatas kebatilan dan kezaliman, cegah dan halanglah saya.
Agenda utama beliau setelah itu ialah memastikan kestabilan kerajaan Islam Madinah dengan membasmi golongan musuh dalam selimut yang terdiri daripada mereka yang enggan membayar zakat dan murtad daripada agama Allah. Beliau terus mengukuhkan kedudukan negara Islam dengan membuka Syam dan sebahagian besar Iraq. Beliau juga mengarahkan Al-Quran dikumpul dan ditulis agar terpelihara kerana kesyahidan ramai para penghafaz Al-Quran dalam peperangan di zaman itu.
Setelah menabur jasa untuk Islam sepanjang hayat dan memimpin umat Islam selama 2 tahun 3 bulan, maka pada malam selasa bulan Jamadil Thani tahun 13 hijrah dalam umur 63 tahun, beliau telah meninggal dunia dengan catatan sejarah yang cukup hebat dan mengagumkan dalam kehidupan seorang manusia yang dikasihi Allah dan RasulNya.


Synopsis Of the stOrY~

Robot maker, Kronos Heaven, finally develops "Night Tenjo", the perfect male humanoid programmed to be devoted and completely loyal to his lover. The company chooses temp worker Izawa Riko to take part in a 5-day free trial. At first, Riko only sees Night as a household appliance. But when she finds out how deep Night's devotion to herself is, Riko finds herself falling in love with him. Joining the love triangle is Asamoto Soshi, a distinguished young executive at her company who has feelings for her.
As the series progresses, Night begins to develop real human emotions, enabling him to truly love Riiko but also resulting in system malfunctions. When Riiko almost loses Night due to the malfunctions, she realizes that he is the one she really loves...~~Best gaks cite ni..tak abis tgk lagi !..can't wait the next episode!hee


~OkaEri ost absolute boyfriend~

okaeri sweet home
kaeru basho ai wo arigatou
mata heiki na furi wo shite
kanashimi no iro wo nuri tsubushite waratte shimaun desu
shinjiru koto no taisetsu sa wakatteru no ni
iza to iu toki utagatte shimaun desu
karappo no karada nagareru toki ni
uite shimaisou ni naru kedo
anata no koto dakishimetai
kono kimochi ga tsuki ugokasu no
okaeri I’m home
hitokoto de mitasareru kokoro
okaeri sweet home
kaeru basho ai wo arigatou
sweet home
jibun no koto bakari wo kangaeru otona wa zuruin da to
omotte itan desu
demo hisshi de kaeru koto wo
sakenderu hito mo irun da to yatto shittan desu
atari mae no shiawase nanka kono sekai ni hitotsu mo nai
anata no tame sou omoeta
kono kimochi ga tsuki ugokasu no
okaeri I’m home
supiido ga kasoku shiteku mainichi
okaeri sweet home
kawaranai zutto aru keshiki
sweet home
sagashite nakushita
kokoro no kizu ga
tachi mukau tsuyosa ni kawareta no wa
“okaeri” ga atta kara
okaeri I’m home
hitokoto de mitasareru kokoro
okaeri sweet home
kaeru basho ai wo arigatou
sweet home
okaeri I’m home
daijoubu anata ga iru kara
okaeri sweet home
mattete ne mou sugu tsuku kara
sweet home.


Translation

On the way to my sweet home,
I can already hear the words, “You’re home!”*
I am returning to the place that gave me the love that I am so thankful for.
Blotting out my sadness and painting a smile on my face,
I pretend as if everything is alright.
I admit that although I can understand the importance of belief,
It is in the most critical of moments that I doubt myself.
And though this empty body of mine seems to Almost float through the passage of time,
There is this feeling that always carries me forward:
The feeling of longing to hold you in my arms.
Before I could even say, “I’m home!” I could already hear, “You’re back!"
Those very words are enough to cause my heart to brim over.
Returning to my sweet home,
I could already hear the words, “You’re home!”
I am returning to the place that blessed me with a love that I am forever grateful for:
My sweet home.
I truly believe that those Who only keep their own interests at heart are characters of deceit;
But I also know that there are those Who are desperately crying out for change.
Because of you, I have come to appreciate that
There is no such thing as an ordinary happiness in this world...
And it is this knowledge that continues to drive me forward.
Before I could even call out, “I’m home!” I can already hear, “You’re back!”
In this continued acceleration of everyday life...
I could hear the words, “You’re home!” echoing from my sweet home,
And therein lays a scene that remains eternally unchanging,
There in my sweet home.Having searched and having lost,
There are emotional wounds that I have to face.
It was in the power of those simple words
That I drew my strength: the words, “You’re home.”Already I can hear them say, “You’re back!”
Before I could enter, “I’m home!”Indeed, their words are more than enough to fill my heart over.
Returning to the sweetness of home, I can already hear, “You’re home!"
I’m heading back to the place where I owe my debt of gratitude for the love it bestowed upon me:
My sweet home.
I can already hear the words, “You’re home!” As I dream of replying, “I’m home!”
Everything is truly alright now because you are there.
On my way home, I could already hear the words, “You’re back!”Wait for me,
I’ll be soon arriving,
My sweet, sweet home...(^_^)

Brownies

Bahan-bahan

1/2 cwn tepung
1/2 cwn butter
1 cwn gula halus
1/2 cwn serbuk koko
2 biji telur
1/2 tsp baking powder
1 tsp vanilla essence

Topping

2 tbs butter (suhu bilik)
2 tbs serbuk koko
1/2 cwn gula icing
1/4 tsp vanilla essence

CARA-CARA

1.Ayak tepung dengan baking powder. Ketepikan. Panaskan oven ke suhu 200 darjah.

2. Cairkan butter atas dapur dengan api sedrhana. Masukkan serbuk koko dan gula halus. Kacau sebati dan alihkan dari dapur.

3. Masukkan telur sebiji demi sebiji sambil kacau dengan cepat. Setelah sebati masukkan vanilla essence. Kacau.

4. Masukkan tepung yang diayak tadi kedalam adunan dan kaup balikkan adunan. Adunan akan menjadi likat.

5. Lenser loyang (8 inci) dgn butter. Pindahkan adunan brownie kedalam loyang. Bakar selama 25 minit (atau sehingga masak).

6. Sediakan topping. Campurkan kesemua bahan dan kacau sebati. Rasa sedikit dan tambah gula jika perlu. Tambahkan sedikit air panas untuk topping yg lebih runny.

7. Potong brownie yg telah siap dibakar sementara masih panas. Tunggu sejuk dan letakkan topping. Tabur sedikit chopped almond untuk hiasan. (Brownie akan mnjadi chewy bila dah sejuk).

8. Dah siap! ( takwat topping pon takpe,,sedap gak..mase sy wat ni serbuk koko cukup2 jek utk wat brownies,,so tak dapek nak wat topping!hu..)
(resepii ni ambik kat internet jee..)


:) selamat mencuba!:)

Gambo cendawan tgh masak...yg dah masak takde..heh

Sup Cendawan Butang ala-ala Itali gitu!
Bahan-Bahan:

½ ulas bawang besar, didadu

3 ulas bawang putih, dimayang

1 mangkuk cendawan butang putih, segar & bukan dalam tin!dihiris

½ biji ubi kentang, didadu

½ sudu besar serbuk lada hitam

1 kiub stok ayam + 4 cawan air

Garam secukup rasa

1/3 cawan krim atau susu sejat

3 or 4 sudu tepung gandum (ni nak sup lagi pekat,,kalu tak nak pekat...takpayah leer taruk)

Cara-cara
1) Tumis bawang besar dan bawang putih hingga naik bau, tapi jangan sampai garing!

2) Masukkan cendawan dan tutup periuk. Biarkan hingga naik aroma cendawan dan airnya mula keluar (lebih kurang 4- 5 minit). Kacau sekali-sekala.

3) Tuang stok ayam yg telah dicampur dengan air ke dalam periuk dan masukkan ubi kentang. Biarkan hingga ubi kentang benar-benar empuk.

4) Bila semuanya sudah serasi, masukkan sup ke dalam pengisar. Kisar hanya selama 2 saat dan berhenti; ini diulangi beberapa kali sehingga sup mulai nampak pekat tetapi isi cendawan tidak hancur.

5) Masukkan semula sup ke dalam periuk. Tuang krim atau susu sejat, tepung gandum ,lada hitam dan garam secukup rasa, dan biarkan mendidih seketika.

6) Dah Siap! * Sedap dimakan bersama roti bawang putih..yummy!

::resepii ni ambik kat internet jek!



:) Selamat Mencuba! :)

Related Posts with Thumbnails

Demi masa

About Me

My photo
Seorang hamba Allah yg mengharapkan redha-Nya,mengharapkan petunjuk-Nya dan mengharapkan pimpinan Allah selalu. "Ya Allah,jadikanlah aku hamba-Mu yg sabar dan kuatkanlah hatiku dalam menghadapi ujian dari-Mu dan.. luruskanlah langkahku...luruskanlah hatiku..amiin...".

Followers flowers.

My Blog List